Een brug of huis bestellen als een boekenkast van Ikea. Precies in de gewenste maten. Als het aan Thijs Asselbergs en team ligt, wordt dit realiteit.
Architect Thijs Asselbergs werkt in het project Red Ants aan een slim ontwerp- en assemblageconcept voor bruggen en overspanningen van zes tot twaalf meter. Het prototype is na jaren werk inmiddels gereed: een modulair en circulair brugsysteem dat volledig digitaal is ontworpen.
Hoe ziet deze innovatie er in een notendop uit? Met een configurator ontwerp je in korte tijd een brug op maat. Voor het ontwerp wordt direct de constructie getoetst en ook de prijs berekend. De ontwerpbestanden worden direct naar de producent gestuurd die vervolgens de brug automatisch produceert. Makkelijk is dat niet. Maar dat het tóch lukt, heeft veel te maken met transparantie en kennisdeling, zegt Asselbergs. “Waar het om gaat is dat je met elkaar samenwerkt, van ontwerper en adviseur tot en met digitale programmeurs en producenten. Je vormt een geïntegreerde omgeving, een eco-stelsel. Daar zit de werkelijke innovatie in.”
Red Ants is opgezet door innovatielab BouwLab R&Do. Naast deze initiatiefnemer en architect Asselbergs bestaat het projectteam uit Bureau Arjan Karssen, I-SAAC, online platform voor parametrisch ontwerpen Packhunt, de bureaus AplusV en 3DMZ en blockchainspecialist Axionomic.
Waarin zat de uitdaging voor dit concept?
Asselbergs: “Een brug is een opzichzelfstaand object. Maar een brug is óók een overspanning, een ligger, en heeft dakplaten. Als je de brug terugbrengt naar die verschillende componenten, kun je deze configureren. Hierin speelde het platform voor parametrisch ontwerpen een belangrijke rol. Want die verschillende elementen moeten digitaal aan elkaar geknoopt worden en uiteindelijk een digitaal bestandje worden. Het koppelen van die digitale materie aan de productiewijze is vervolgens ook een grote opgave.”
Is synergie en kennis delen de sleutel voor succesvol innoveren?
“Dat is heel belangrijk. Je moet elkaar leren kennen en goed in de ogen kijken. Maar vergeet ook niet dat experimenteren heel belangrijk is. Het gaat met vallen en opstaan. Je moet goed zien waarin je elkaar kunt versterken. Ik ben als architect een generalist en ik moest echt inzicht krijgen in alle aspecten die te maken hebben met vernieuwing en de implementatie van digitalisering.”
Er staat nu een prototype van het brugsysteem in Haarlem. Maar wanneer zijn jullie met deze innovatie begonnen?
“Dat was in 2019. We begonnen met betonnen elementen die we wilden configureren en koppelen aan een gerobotiseerde productiewijze. Maar daar zijn we van afgestapt omdat we een circulair product wilden maken. We switchten naar hout omdat dit heel goed anticipeert op CO2-reductie.’
Hoe circulair is het brugsysteem?
“Er is een materiaalpaspoort. Alle onderdelen kunnen worden geïdentificeerd en op langere termijn weer op een andere manier gebruikt worden. Het product is niet alleen modulair en circulair, maar ook nog eens esthetisch. Dat is een mooie combinatie.”
Is dit concept voor bruggen ook door te vertalen naar producten voor de woningbouw?
“Ja, dan zou je kunnen denken aan galerijen, balkons en andere verbindingen. Kijk naar gestapelde woningbouw waarvoor je verbindingsbruggen nodig hebt. In de woningbouw wordt ook steeds meer gezocht naar de uitwisselbaarheid van producten. Een soort standaardisatie.”
Is de woningbouw daar klaar voor?
“De woningbouwsector zegt wel dat er veel wordt samengewerkt, maar ik vind dat daar veel meer synergie nodig is. Want men werkt niet echt samen. Iedereen is op zoek naar zijn eigen legosteentje en hoe ze dat zelf kunnen ontwikkelen. Het is moeilijk om de handen ineen te slaan, maar het kán wel. Kijk maar naar de auto-industrie.”
Wat is jullie volgende stap met deze innovatie?
“We willen van prototype naar pilot. We zijn daarom op zoek naar investeerders die geïnteresseerd zijn in het verder brengen van dit product, zodat we het uiteindelijk kunnen aanbieden als bridge as a service.”
Dit interview is op 25 april 2024 gepubliceerd op cobouw.nl.